Artykuł sponsorowany

Zmiany w podatku VAT w 2020 roku

Zmiany w podatku VAT w 2020 roku

Na rok 2020 Ministerstwo Finansów zaplanowało uszczelnianie systemu podatkowego i kilka zmian podatkowych. Przyniosło to nowe regulacje prawne. Jednak obowiązki dla podatników to nie wszystko – wraz z rokiem 2020 weszły również nowe uproszczenia, takie jak, chociażby nowa matryca VAT. Przyjrzyjmy się zatem, co zmieniło się w tym roku w kwestii podatków VAT dla firm. Zmiany te powinien znać każdy przedsiębiorca, który jest płatnikiem VAT.

Biała lista podatników VAT

W 2020 roku weszły w życie przepisy o białej liście podatników VAT. Zaczęła obejmować 3 rejestry, które do tej pory prowadzone były oddzielne i zawierały listę podatników zarejestrowanych, wykreślonych i przywróconych. Na nowej liście podane są rachunki, na które należy dokonywać płatności. W związku z nowelizacją białej listy podatnicy muszą dokonywać płatności na rachunki na niej widniejące. Gdy przelew trafi na inne konto, w momencie kwoty przekraczającej 15 tys. zł nabywca nie może wliczyć wydatku do kosztów uzyskania przychodu i będzie ponosił solidarną odpowiedzialność ze sprzedawcą w ramach podatku.

Likwidacja odrębnych deklaracji VAT w obecnej formie

Zmiana dotyczy likwidację odrębnego składania deklaracji VAT i dotychczasowego pliku JPK_VAT. Nowy plik łączy deklarację VAT z jego ewidencją, znikają więc deklaracje VAT-7 i VAT-7K. Deklarowane przez Ministerstwo Finansów uproszczenie w istocie nim niestety nie jest. Omawiana zmiana wiąże się bowiem  z dodatkowymi obowiązkami, takimi jak wskazywanie w ewidencji sprzedaży oznaczeń identyfikujących dostawy, czy usługi. Dodatkowym oznaczeniem będzie także identyfikacja charakteru dokonywanej transakcji, która powinna znaleźć się również w ewidencjach zakupu. W nowych deklaracjach warto skorzystać z pomocy doświadczonych doradców, takich jak kancelaria Podatki Kraków, aby nie narazić się na kosztowne sankcje, 500 zł za każdy wychwycony i nieskorygowany w wyznaczonym przez organ podatkowy terminie błąd.

Nowa matryca stawek VAT

Do tej pory można było zauważyć, że w przy różnego rodzaju asortymentach widnieją różne stawki VAT. W 2020 roku sytuacja ta uległa zmianie, ponieważ ustawodawca zlikwidował stosowanie różnych stawek VAT do bardzo podobnych produktów. W nowej matrycy VAT znalazła się jedna stawka obejmująca wybrane kategorie, rozbudowana również została lista towarów z mniejszymi, preferencyjnymi stawkami VAT. Obniżono VAT na owoce cytrusowe i tropikalne, produkty dla niemowląt i część artykułów higienicznych (podpaski i tampony). Zwiększony został natomiast VAT m.in. na owoce morza.

Zasady wystawiania faktur do paragonów i jeden rachunek podatkowy

W 2020 roku pojawiła się również zmiana dotycząca wystawiania faktur do paragonów – można je już tylko wystawić, gdy na paragonie znajdzie się NIP osoby dokonującej zakupu. Wprowadzenie tej zmiany ma na celu walkę z wystawianiem faktur na podstawie paragonów innych klientów i odliczania od nich VAT'u. Kolejna zmiana obejmuje już rozwiązanie funkcjonujące w ZUS – wszystkie zobowiązania podatkowe powinny być opłacane na jeden, indywidualny rachunek podatkowy.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.