Artykuł sponsorowany

Wywiad gospodarczy - czym jest i jakie działania wchodzą w jego zakres?

Wywiad gospodarczy - czym jest i jakie działania wchodzą w jego zakres?

W celu zminimalizowania ryzyka podjęcia współpracy z nierzetelnym partnerem biznesowym, która może przyczynić się do strat finansowych i wizerunkowych firmy, warto zweryfikować oraz uwierzytelnić informacje o prowadzonych przez niego w przeszłości interesach. Aby to zrobić, należy skorzystać z usługi wywiadu gospodarczego. Czym jest rzeczony wywiad i jakie działania wchodzą w jego zakres?

Czym jest wywiad gospodarczy?

Wywiad gospodarczy to poszukiwanie, przetwarzanie oraz udostępnianie danemu podmiotowi gospodarczemu informacji dotyczących sytuacji prawnej, ekonomicznej i finansowej podmiotu poddawanego weryfikacji. Istnieją dwa podstawowe rodzaje wywiadu gospodarczego, które różnią się pomiędzy sobą sposobem pozyskiwania informacji. W białym wywiadzie wszystkie działania podejmowane przez wywiadownię gospodarczą lub inną instytucję podejmującą się przeprowadzenia wywiadu na zlecenie klienta są zgodne z prawem i ogólnie przyjętymi zasadami etyki. Z tego powodu termin ten nie powinien być mylnie kojarzony z wywiadem czarnym, często określanym jako szpiegostwo gospodarcze. W tym przypadku metody pozyskiwania danych, jak zakładanie podsłuchów, kradzież tożsamości czy współpraca z hakerami, są niezgodne z prawem. Celem czarnego wywiadu jest zdobycie informacji chronionych i niedostępnych dla konkurencji.

Działania wchodzące w zakres wywiadu gospodarczego

Głównym zadaniem wywiadowni gospodarczych, jak biuro detektywistyczne Lampart, jest przygotowywanie raportów handlowych zawierających informacje na temat badanego podmiotu gospodarczego. Informacje te pochodzą z własnych baz danych opracowywanych przez wywiadownię, a także dokumentów Krajowego Rejestru Sądowego, Dziennika Urzędowego RP „Monitor Polski”, biur informacji gospodarczej, rejestrów dłużników oraz prasy, publikacji naukowych i Internetu. Do pozyskiwania wszystkich informacji znajdujących się w raporcie handlowym wywiadownie wykorzystują wyłącznie legalne metody i ogólnodostępne źródła. Działania podejmowane przez wywiadownie mogą obejmować zarówno jednorazowe sprawdzenie wybranego przedsiębiorcy, jak i długoterminowe śledzenie ruchów wykonywanych przez konkretny podmiot działający na rynku.

Po co przeprowadzany jest wywiad gospodarczy?

Z usług wywiadowni gospodarczej może skorzystać każda firma lub korporacja, która chce zweryfikować wiarygodność obecnego lub przyszłego partnera biznesowego. Przedsiębiorcy zlecający przeprowadzenie wywiadu gospodarczego jednej z instytucji zajmującej się wykonywaniem tego typu zleceń zabezpieczają się przed ryzykiem podjęcia współpracy z nieuczciwym kontrahentem, która w dłuższej perspektywie może doprowadzić firmę do problemów prawno-skarbowych. Przeprowadzenie szczegółowego wywiadu może pomóc również w zdobyciu przewagi konkurencyjnej nad podobnymi podmiotami, podjęciu odpowiednich kroków w celu uniknięcia strat finansowych i wizerunkowych, a także identyfikacji zagrożeń i formułowaniu przyszłej strategii rozwoju przedsiębiorstwa.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.