Wywiad gospodarczy - czym jest i jakie działania wchodzą w jego zakres?
W celu zminimalizowania ryzyka podjęcia współpracy z nierzetelnym partnerem biznesowym, która może przyczynić się do strat finansowych i wizerunkowych firmy, warto zweryfikować oraz uwierzytelnić informacje o prowadzonych przez niego w przeszłości interesach. Aby to zrobić, należy skorzystać z usługi wywiadu gospodarczego. Czym jest rzeczony wywiad i jakie działania wchodzą w jego zakres?
Czym jest wywiad gospodarczy?
Wywiad gospodarczy to poszukiwanie, przetwarzanie oraz udostępnianie danemu podmiotowi gospodarczemu informacji dotyczących sytuacji prawnej, ekonomicznej i finansowej podmiotu poddawanego weryfikacji. Istnieją dwa podstawowe rodzaje wywiadu gospodarczego, które różnią się pomiędzy sobą sposobem pozyskiwania informacji. W białym wywiadzie wszystkie działania podejmowane przez wywiadownię gospodarczą lub inną instytucję podejmującą się przeprowadzenia wywiadu na zlecenie klienta są zgodne z prawem i ogólnie przyjętymi zasadami etyki. Z tego powodu termin ten nie powinien być mylnie kojarzony z wywiadem czarnym, często określanym jako szpiegostwo gospodarcze. W tym przypadku metody pozyskiwania danych, jak zakładanie podsłuchów, kradzież tożsamości czy współpraca z hakerami, są niezgodne z prawem. Celem czarnego wywiadu jest zdobycie informacji chronionych i niedostępnych dla konkurencji.
Działania wchodzące w zakres wywiadu gospodarczego
Głównym zadaniem wywiadowni gospodarczych, jak biuro detektywistyczne Lampart, jest przygotowywanie raportów handlowych zawierających informacje na temat badanego podmiotu gospodarczego. Informacje te pochodzą z własnych baz danych opracowywanych przez wywiadownię, a także dokumentów Krajowego Rejestru Sądowego, Dziennika Urzędowego RP „Monitor Polski”, biur informacji gospodarczej, rejestrów dłużników oraz prasy, publikacji naukowych i Internetu. Do pozyskiwania wszystkich informacji znajdujących się w raporcie handlowym wywiadownie wykorzystują wyłącznie legalne metody i ogólnodostępne źródła. Działania podejmowane przez wywiadownie mogą obejmować zarówno jednorazowe sprawdzenie wybranego przedsiębiorcy, jak i długoterminowe śledzenie ruchów wykonywanych przez konkretny podmiot działający na rynku.
Po co przeprowadzany jest wywiad gospodarczy?
Z usług wywiadowni gospodarczej może skorzystać każda firma lub korporacja, która chce zweryfikować wiarygodność obecnego lub przyszłego partnera biznesowego. Przedsiębiorcy zlecający przeprowadzenie wywiadu gospodarczego jednej z instytucji zajmującej się wykonywaniem tego typu zleceń zabezpieczają się przed ryzykiem podjęcia współpracy z nieuczciwym kontrahentem, która w dłuższej perspektywie może doprowadzić firmę do problemów prawno-skarbowych. Przeprowadzenie szczegółowego wywiadu może pomóc również w zdobyciu przewagi konkurencyjnej nad podobnymi podmiotami, podjęciu odpowiednich kroków w celu uniknięcia strat finansowych i wizerunkowych, a także identyfikacji zagrożeń i formułowaniu przyszłej strategii rozwoju przedsiębiorstwa.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana