Artykuł sponsorowany

Różnice między leasingiem operacyjnym a finansowym

Różnice między leasingiem operacyjnym a finansowym

Leasing jest bardzo popularną formą finansowania środków trwałych. Dzięki niemu firmy nabywają wyposażenie biur, samochody osobowe i ciężarowe, maszyny czy urządzenia, a nawet nieruchomości. Rozważając skorzystanie z takiego rozwiązania, warto sprawdzić, różnice występujące pomiędzy podstawowymi rodzajami leasingu. Można bowiem skorzystać z leasingu finansowego i operacyjnego. Poznaj ich najważniejsze zasady.

 

Leasing a różnice w rozliczaniu kosztów

Każda forma leasingu ma zalety i wady. Są one uzależnione od charakterystyki prowadzonej działalności i przedmiotu, który ma zostać w taki sposób finansowany. W przypadku leasingu operacyjnego to firma leasingująca zajmuje się wpisaniem danego przedmiotu do ewidencji środków trwałych i dokonywaniem odpisów amortyzacyjnych. W leasingu finansowym obowiązek ten spoczywa na leasingobiorcy.

 

W leasingu operacyjnym leasingobiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu:

  • opłatę wstępną,
  • raty leasingowe,
  • opłaty związane z bieżącą eksploatacją pojazdu.

Jak wskazują specjaliści Europejskiego Funduszu Leasingowego, w leasingu finansowym istnieje możliwość dodatkowego zaliczenia do tych kosztów odpisów amortyzacyjnych oraz części odsetkowej rat i codziennych kosztów użytkowania przedmiotu leasingu.

 

Znaczące różnice można również zaobserwować w rozliczaniu podatku od towarów i usług. W leasingu operacyjnym jest on naliczany co miesiąc, do każdej raty leasingowej. W leasingu finansowym VAT płacony jest w całości z góry wraz z pierwszą ratą, po odbiorze przedmiotu.

 

Leasing finansowy a operacyjny – znaczące różnice w umowach

Leasing samochodów i środków transportu wiąże się z koniecznością podpisania odpowiedniej umowy. W przypadku leasingu operacyjnego obejmuje ona okres co najmniej 40% czasu amortyzacji przedmiotu i maksymalnie 60 miesięcy. Musi ona spełniać warunki wskazane w przepisach prawa. W leasingu finansowym nie występują ograniczenia w zakresie minimalnej wartości końcowej ani minimalnego okresu trwania umowy. Musi być ona jedynie zawarta na czas określony, którego długość ustalają strony.

 

Znaczącą różnicę obserwuje się w kwestii możliwości wykupienia finansowanego leasingiem przedmiotu. W leasingu finansowym staje się on własnością leasingobiorcy po zakończeniu umowy. W przypadku drugiej formy może on wykupić przedmiot, za określoną w umowie kwotę.

 

Obie formy leasingu niosą ze sobą wiele korzyści, ale i ograniczenia. Przed ostateczną decyzją należy je porównać, biorąc pod uwagę specyfikę prowadzonej przez siebie działalności.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.