Pomoc przy zakładaniu firmy. Jak zostać początkującym przedsiębiorcą?
Działalność gospodarcza w świetle prawa jest rozumiana jako zorganizowane przedsięwzięcia zarobkowe wykonywane we własnym imieniu, w sposób ciągły. Aby założyć własną firmę, trzeba dokonać rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Początkujący przedsiębiorca jest zobowiązany do wypełnienia formularza zgłoszeniowego, uzupełnienia danych osobowych i wprowadzenia najważniejszych informacji dotyczących powstającej firmy. Bardzo istotnym elementem jest wybór formy opodatkowania oraz sposobu prowadzenia księgowości. Poprawna rejestracja ułatwia wprowadzenie firmy na rynek, a tym samym – umożliwia lepszy start. Dlatego w przypadku problemów z rejestracją lub właściwą interpretacją przepisów warto skorzystać z pomocy specjalistów. Jakie elementy są niezbędne przy rozpoczynaniu własnej działalności gospodarczej?
Kto może starać się o założenie własnej firmy w Polsce?
Warunkiem koniecznym do prowadzenia jednoosobowego przedsiębiorstwa jest ukończenie 18. roku życia. Jedynie osoba pełnoletnia, posiadająca pełną odpowiedzialność prawną i zdolność do podejmowania decyzji, może rozpocząć własną działalność. Warto podkreślić jednak, że przedsiębiorcą ma prawo zostać również obywatel nieposiadający obywatelstwa polskiego. Jakie zasady obowiązują zagranicznych przedsiębiorców?
Jak tłumaczy prawnik z Kancelarii Doradcy Podatkowego MCN: Działalność gospodarczą na terenie Rzeczypospolitej mogą prowadzić obywatele państw członkowskich Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Przedsiębiorców tych obowiązują takie same normy i zasady prawne jak Polaków. Również osoby spoza Unii Europejskiej mają możliwość założenia firmy. W tym przypadku warunkiem koniecznym jest uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności.
Formularz CEIDG – zasady wypełniania
Najważniejszym dokumentem umożliwiającym założenie firmy jest formularz CEIDG, który jest dostępny w wersji elektronicznej. Powinny znaleźć się w nim dane personalne przedsiębiorcy, adres i nazwa firmy oraz tytuł prawny każdej posiadanej nieruchomości. Bardzo istotnym krokiem jest wybór kodu PKD – Polskiej Klasyfikacji Działalności, który ułatwi odnalezienie informacji dotyczących przedsiębiorstwa. Oprócz tego duże znaczenie ma decyzja o preferowanej formie opodatkowania i prowadzenia księgowości.
Opodatkowanie może przyjąć cztery podstawowe formy. Przedsiębiorca może zdecydować się na ogólną skalę podatkową w wysokości 17% lub 32%, wybrać stawkę liniową (19%), skorzystać z ryczałtu, albo karty podatkowej. Właściciele firmy mogą powierzyć zarządzanie księgowością biurom rachunkowym. Istnieją dwa sposoby dokumentowania działań:
- forma uproszczona opiera się na prowadzeniu ksiąg przychodów i rozchodów,
- forma pełna wymaga wykazywania podejmowanych działań w księdze rachunkowej.
Dlaczego należy prowadzić rachunek bankowy przedsiębiorstwa?
Przy rejestracji firmy warto uruchomić firmowy lub prywatny rachunek bankowy. Trzeba pamiętać, że niezależnie od wybranej formy może on posiadać tylko jednego właściciela. Rachunek bankowy jest potrzebny do dokonywania transakcji, opłacania podatku PIT i VAT oraz regulacji składek ZUS. Oprócz tego, podanie numeru rachunku podczas wypełniania formularza umożliwi otrzymanie zwrotu podatku z urzędu skarbowego na konto firmowe. Dzięki rachunkowi bankowemu przepływ środków finansowych jest sprawny i bezpieczny.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana