Podstawowe zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów
Sprawy księgowe nie zawsze należą do łatwych i nie każdy przedsiębiorca chce poświęcać czas i energię na zajmowanie się tą kwestią. W przypadku małych firm rozliczenia opierają się na prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów. Ten sposób nazywa się księgowością uproszczoną. Na czym ona polega i jak się ją prowadzi? Przeczytaj tekst, aby się dowiedzieć.
Kogo dotyczy księga przychodów i rozchodów?
Księgę przychodów i rozchodów (w skrócie KPiR) prowadzą małe przedsiębiorstwa. Mowa tutaj zarówno o działalności jednoosobowej, jak i o różnego rodzaju spółkach osób fizycznych.
Księgowość uproszczona dotyczy firm, które rozliczają się na zasadzie podatku liniowego lub zasad ogólnych, a ich przychody netto za poprzedni rok nie przekroczyły 2 000 000 euro – wyjaśnia pracownik firmy Master.
Dokumentację można prowadzić samodzielnie lub zatrudnić do tego specjalistów. Niektórzy przedsiębiorcy są zwolnieni z rozliczeń tego typu (na przykład ze względu na wiek czy chorobę), ale wymaga to złożenia odpowiedniego podania.
Czym zajmują się biura rachunkowe?
Jeśli przedsiębiorca nie chce prowadzić księgi przychodów i rozchodów samodzielnie, może zatrudnić do tego biuro rachunkowe. Na czym polega jego praca? Przede wszystkich opiera się ona na dokumentowaniu kolejnych operacji w księdze przychodów, rozchodów i w księdze podatkowej. Specjaliści zajmują się też rozliczeniami i prowadzą odpowiednią ewidencję. Księgę przychodów i rozchodów zakłada się w momencie rozpoczęcia działalności lub też 1 stycznia nowego roku podatkowego i konieczne jest regularne jej uzupełnianie. Obecnie możliwe jest prowadzenie dokumentacji również elektronicznie, jeśli jednak księga występuje w formie papierowej, trzeba ją przechowywać w wyznaczonym miejscu (czyli na przykład w siedzibie firmy).
Dobre prowadzenie księgi przychodów i rozchodów – co to znaczy?
Prawidłowe prowadzenie KPiR polega przede wszystkim na zgodności zapisów z rzeczywistym stanem rzeczy, czyli z wprowadzaniem poprawnych kwot i innego rodzaju danych. Zdarza się jednak, że w niektórych przypadkach błędy są dopuszczane. Dzieje się tak na przykład wówczas, gdy są one spowodowane zdarzeniem losowym lub zwykłą pomyłką. Poza tym, podatnik ma możliwość skorygowania zapisów i jeśli zrobi to przed kontrolą skarbową, błąd nie powinien stanowić problemu. Oczywiście większą gwarancję uniknięcia pomyłek zapewnia korzystanie z usług profesjonalistów, którzy mają doświadczenie w prowadzeniu ksiąg przychodów i rozchodów i będą potrafili przygotować rzetelną dokumentację. Warto współpracować z biurami rachunkowymi, które mogą pochwalić się opinią zadowolonych klientów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana