Najczęstsze błędy księgowe popełniane przez przedsiębiorców

Spis treści
Często zwłaszcza właściciele małych lub nowopowstałych firm, aby maksymalnie zredukować koszty stałe swojej działalności, decydują się na samodzielne prowadzenie księgowości. Nieznajomość przepisów, brak doświadczenia i wiedzy, a także czasu na śledzenie ciągłych zmian zachodzących w prawie, mogą powodować błędy księgowe. Które z nich są najczęściej popełniane przez przedsiębiorców? Podpowiadamy.
Niedotrzymywanie terminów
Błędy księgowe popełniane przez przedsiębiorstwa mogą skończyć się dla nich nieprzyjemnymi konsekwencjami finansowymi. Jednymi z najczęstszych omyłek jest niedotrzymywanie terminów. Większość rozliczeń wymaga ścisłego przestrzegania dat i nawet jeden dzień zwłoki np. w dostarczeniu wymaganych dokumentów może skutkować dotkliwą karą. Zwłaszcza na początku prowadzenia działalności, przedsiębiorcom trudno jest pamiętać o wszystkich zobowiązaniach wobec Urzędu Skarbowego, czyli na przykład o PIT i VAT, ale także względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Przeczytaj również: Kto odpowiada za błędy biura rachunkowego?
Pomyłki w rozliczeniu VAT-u
Kolejnymi często popełnianymi przez przedsiębiorców błędami są te dotyczące rozliczenia VAT-u. Podatek ten nie bez powodu cieszy się złą sławą wśród firm, ponieważ dostarcza im wielu problemów. Mogą one być spowodowane nieznajomością przepisów prawa, ale też na przykład brakiem złożenia deklaracji VAT we wskazanym terminie, co stanowi karane wykroczenie skarbowe. Czasami przedsiębiorstwa nie płacą należnego podatku fiskusowi lub też odliczają na przykład 100 procent VAT-u za używanie samochodu, który nie był stosowany wyłącznie w celach służbowych.
Przeczytaj również: Ulgi dla firm. Legalny sposób na niższe podatki
Dlatego, aby uniknąć tego typu błędów i ich przykrych konsekwencji w postaci kar nałożonych przez Urząd Skarbowy, warto skorzystać z pomocy profesjonalistów. Specjaliści z ABICUS Biuro Rachunkowo-Prawne mogą pomóc w sporządzeniu deklaracji podatkowych, finansowych, różnego rodzaju ewidencji środków trwałych, a także podczas prowadzenia spraw związanych z kadrami i placami.
Przeczytaj również: Wybór formy opodatkowania działalności. Co wziąć pod uwagę?
Niewłaściwie prowadzona ewidencja
Zwłaszcza nowopowstałe przedsiębiorstwa, często mają problemy z prowadzeniem ksiąg rachunkowych. Właściciele takich firm zazwyczaj nie mają właściwej wiedzy i nie znają przepisów prawa, a także regulacji w zakresie księgowości i podatków, co powoduje różnego rodzaju pomyłki podczas ich prowadzenia. Dodatkowo nierzadko w nieprawidłowy sposób ujmują swoje przychody — podając nieodpowiednie okresy. Typowym błędem jest również księgowanie faktur zakupowych bez podania numeru NIP nadawcy, które muszą być później korygowane.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana