Artykuł sponsorowany

Na czym polega due dilligence?

Na czym polega due dilligence?

Decyzja o fuzji, przejęciu spółki lub zakupie udziałów nie może zostać podjęta w oparciu o intuicję. Inwestor musi dokładnie poznać sytuację finansową i prawną, a często również technologiczną podmiotu gospodarczego. Due dilligence pozwala na globalną ocenę kondycji przedsiębiorstwa, ponieważ zakres procesu jest znacznie szerszy niż standardowego audytu. Na czym dokładnie polega taka analiza firmy?

Due dilligence w pigułce

Proces due dilligence służy kompleksowej ocenie działalności podmiotu gospodarczego i pozwala inwestorowi na ustalenie jego maksymalnej wyceny. Głęboka, obiektywna analiza wszystkich aspektów działania przedsiębiorstwa jest najlepszym sposobem na ocenę ryzyka inwestycyjnego, ponieważ jej zakres wychodzi poza standardowy audyt finansowy. Badanie kondycji finansowej i podatkowej przedsiębiorstwa w procesie due dilligence uzupełnione jest o analizę prawną, co pozwala przewidzieć ewentualne zagrożenia, które mogą wynikać ze stanu prawnego podmiotu włączanego w struktury spółki.

Legal due dilligence, czyli analiza prawna przedsiębiorstwa

Audyt due dilligence nie przebiega wg jednego, odgórnego schematu, ale zawsze obejmuje przynajmniej dwa składniki: audyt finansowo-podatkowy (financial due dilligence) oraz analizę prawną (legal due dilligence). Audyt prawny służy ocenie historii i aktualnego statusu podmiotu gospodarczego, obejmuje analizę zawartych umów, posiadanych pozwoleń i praw własności, kontrolę statusu prawnego nieruchomości, a także stanu ewentualnych zobowiązań i postępowań sądowych, administracyjnych czy karnych.

Prawidłowe przeprowadzenie całej analizy jest zadaniem niezwykle złożonym, dlatego inwestorzy najczęściej decydują się na pomoc specjalistów prawa handlowego i prawa spółek, np. Kancelarii Radców Prawnych CGH w Bielsku-Białej. Podczas wyboru ekspertów, którzy zajmą się due dilligence, zalecana jest ostrożność – do audytu niezbędne będzie udostępnienie wszystkich dokumentów, również tych, które zawierają informacje tajne i wrażliwe. Procesu nie należy się jednak bać. Rzetelnie przeprowadzona analiza zwiększa szanse na udaną transakcję, a w przypadku łączenia przedsiębiorstw ułatwia późniejszą integrację spółek.

Oczywiście zdarzają się sytuacje, w których wynik due dilligence skutkuje rezygnacją z transakcji. W takich przypadkach raport z analizy może posłużyć do zaplanowania procesów naprawczych w przedsiębiorstwie, pozwala więc na poprawę funkcjonowania podmiotu i zwiększa jego szansę na przetrwanie na rynku oraz na pozyskanie nowych inwestorów.

 

 

 

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.