Monitoring biura a RODO - co warto wiedzieć?
Instalacja monitoringu w biurze wymaga znajomości przepisów RODO. Rozporządzenie to określa zasady przetwarzania i ochrony danych osobowych, do których bez wątpienia należy nagrany wizerunek. Nieprzestrzeganie tych przepisów może przyczynić się do nałożenia na przedsiębiorcę dotkliwych kar finansowych. Podpowiadamy, na jakie aspekty ochrony danych zwrócić uwagę przed zainstalowaniem systemu monitoringu w biurze.
Czym jest RODO?
RODO, czyli Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych to unijny dokument regulujący możliwości wykorzystania pewnych informacji. Dotyczy w szczególności naszej aktywności na stronach internetowych, jednak jego przepisy warto znać, nawet jeśli nie prowadzimy działalności w sieci. Danymi osobowymi są bowiem nie tylko informacje o naszej wirtualnej aktywności, ale przede wszystkim nazwisko, PESEL czy adres, które potrzebne są np. do sporządzania umów z klientami. Co więcej, jako dane osobowe traktowane są też nagrania z naszym udziałem wykonane przez kamery monitoringu.
Przeczytaj również: Fakty i mity na temat RODO
Na czym polega monitoring wizyjny?
Systemy monitoringu umożliwiają śledzenie i rejestrowanie obrazu z zarejestrowanych na terenie obiektu kamer. Jest to jeden z najczęściej wybieranych sposobów poprawy bezpieczeństwa użytkowników budynku. Głównymi elementami takiej instalacji są kamery, urządzenia przesyłające obraz oraz rejestratory. Nowoczesne systemy umożliwiają uzyskanie bardzo precyzyjnych nagrań, umożliwiających identyfikację osób, a nawet odczytanie informacji z dokumentów. Z tego względu warto dobrze zaplanować rodzaj urządzeń oraz ich rozmieszczenie.
Czy RODO pozwala na montaż monitoringu w biurze?
Rozporządzenie nie zabrania instalacji systemu dozoru wizyjnego w biurze, urzędzie czy sklepie. Trzeba jednak pamiętać, aby instalując taki system wziąć pod uwagę zasady ochrony danych. Jak tłumaczą eksperci z firmy Electronics Box zajmującej się ochroną biur w Łodzi i okolicach, monitoring można zainstalować w celu poprawy bezpieczeństwa. Konieczne jest poinformowanie osób wchodzących na teren obiektu o możliwości rejestrowania wizerunku. Kamery trzeba rozmieścić w sposób ograniczający ich zasięg do niezbędnego obszaru. System powinien rejestrować jedynie obraz, bez dźwięku, gdyż w przeciwnym razie przedsiębiorca może narazić się na kary finansowe związane z nieuzasadnionym przetwarzaniem danych, a także wyciek utajnionych informacji.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana