Artykuł sponsorowany

Księgowość pełna a uproszczona - najważniejsze różnice

Księgowość pełna a uproszczona - najważniejsze różnice

Początkujący przedsiębiorcy często mają problem z doborem odpowiedniej metody rozliczania prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Właściciele małych i średnich firm z reguły mają do wyboru księgowość pełną oraz uproszczoną. Oba wymienione sposoby prowadzenia księgowości mają swoje zalety, jak również wady. Warto dowiedzieć się, czym różnią się one od siebie oraz kiedy najlepiej zdecydować się na któryś z nich.

 

Pełna księgowość – podstawowe wyróżniki

 

Do prowadzenia pełnej księgowości zobligowane są pewne grupy podmiotów. Zalicza się do nich głównie duże przedsiębiorstwa, a także spółki cywilne i jawne osób fizycznych i spółki partnerskie, osiągające w skali roku dochody na poziomie przekraczającym kwotę 2 mln euro. To samo dotyczy również spółek akcyjnych, komandytowo-akcyjnych, komandytowych i z ograniczoną odpowiedzialnością – niezależnie od osiąganych przez te podmioty   zysków. Prowadzenie pełnej rachunkowości to dość skomplikowane zadanie, które zwykle powierza się wyspecjalizowanym biurom księgowym, takim jak Grupa TAX-NET. Oddelegowane do realizacji tej czynności osoby z reguły są zobowiązane do systematycznego wypełniania dziennika, księgi głównej i ksiąg pomocniczych wraz z dołączonymi do nich zestawieniami sald i obrotów kont, jak również inwentarza składników aktywów i pasywów.

Przeczytaj również: Najczęstsze błędy podatkowe. Jak ich uniknąć?

Pełna rachunkowość służy głównie obliczaniu należnego podatku. Dzięki jej prowadzeniu jednak można także na bieżąco śledzić sytuację finansową firmy. Na tej podstawie często dokonuje się również prognozy na przyszłość.

Przeczytaj również: Jak wybrać właściwą formę opodatkowania działalności?

 

Czym jest księgowość uproszczona?

 

Księgowość uproszczona to chętnie wybierany przez małych i średnich przedsiębiorców sposób rozliczania się z fiskusem. Jak sama nazwa wskazuje, metoda ta jest znacznie mniej skomplikowana od rachunkowości pełnej. W tym przypadku nie ma bowiem konieczności prowadzenia ksiąg rachunkowych. W zależności od indywidualnych okoliczności przedsiębiorcy mają do wyboru kilka form opodatkowania. Są to kolejno:

Przeczytaj również: Podstawowe zasady prowadzenia ksiąg handlowych w firmach

  • zasady ogólne i podatek liniowy – obie formy wymagają prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, służącej do dokumentowania zysków z działalności oraz wydatków ponoszonych na jej prowadzenie;

  • karta podatkowa – polega na płaceniu stałej kwoty zobowiązania podatkowego; w praktyce taka księgowość uproszczona może być stosowana jedynie przez niewielką grupę przedsiębiorców;

  • ryczałt ewidencjonowany – jego istota sprowadza się do płacenia danej stawki podatku zależnie od rodzaju prowadzonej działalności.

Księgowość uproszczona może być prowadzona za pomocą programów internetowych.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.