Artykuł sponsorowany

Jakie tłumaczenia określamy mianem konsekutywnych?

Jakie tłumaczenia określamy mianem konsekutywnych?

Wiele ważnych rozmów i spotkań, np. międzynarodowych konferencji czy spotkań na scenie politycznej, nie mogłoby się odbyć bez tłumaczy ustnych. Profesjonalne przekłady umożliwiają porozumiewanie się oraz podejmowanie istotnych decyzji, przy uwzględnieniu np. nawiązań kulturowych. Warto zwrócić uwagę, że istnieje kilka różnych metod tłumaczenia, które są dostosowywane do konkretnych sytuacji. Sprawdź, na czym polegają tłumaczenia konsekutywne.

Czym są tłumaczenia konsekutywne?

Tłumaczenia konsekutywne polegają na tym, że tłumacz przekazuje myśl jednego z rozmówców, od razu, gdy ten ją skończy. Nie czeka na całą wypowiedź, tłumaczy po jednym, dwa zdania. Niezwłocznie po uzyskaniu odpowiedzi od słuchacza, przekazuje ją dalej. Na ogół, po każdej pełnej myśli, mówca robi krótką przerwę, by osoba tłumacząca miała wystarczający czas na jej przekazanie.

Tłumaczenia te wymagają, by tłumacz znajdował się w bardzo bliskim sąsiedztwie mówiącego w języku źródłowym. Jest to konieczne dla pełnego zrozumienia wypowiedzi i dokładnego jej przełożenia. Mówca się wypowiada, tłumacz słucha oraz notuje istotne słowa lub frazy, po czym dokonuje przekładu. Nie ma potrzeby stosowania tu specjalistycznego wyposażenia, wystarczy notatnik i długopis.

Jak zorganizować tłumaczenie konsekutywne?

Tłumaczenia konsekutywne są na ogół wykorzystywane podczas:

  • konferencji,
  • wywiadów,
  • prezentacji,
  • spotkań biznesowych,
  • konsultacji,
  • warsztatów,
  • szkoleń,
  • negocjacji i wielu innych.

Jak wskazują specjaliści z Biura tłumaczeń INTERLANG, przekłady te najlepiej sprawdzają się w małych grupach, gdy tłumaczy się tylko z jednego języka obcego. Konieczna jest tu dbałość o wysoką precyzję wypowiedzi, by uniknąć kłopotliwych błędów. Od tłumacza wymaga się bardzo dobrej koncentracji, dobrej pamięci i umiejętności szybkiego sporządzania notatek. Zdarza się, że wypowiedź mówcy trwa nawet 10 minut, stąd konieczność skupienia się i zanotowania najważniejszych sekwencji.

Ważne jest, by mówca porozumiał się z tłumaczem jeszcze przed spotkaniem i ustalił z nim długość tzw. segmentów wypowiedzi. Ekspert wówczas ma możliwość sporządzenia notatek, które są przydatne, gdy segmenty te są dłuższe. Zaniedbanie w tym zakresie może skutkować zapomnieniem ważnych szczegółów rozmowy. Warto również pamiętać, że dłuższe fragmenty mają wyższą jakość, gdyż pozwalają tłumaczowi na zrozumienie sensu wypowiedzi i ułatwiają jej przetłumaczenie. W wielu przypadkach tłumaczenie nie jest dosłowne, z uwagi na różnice językowe.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.