Jakich formalności wymaga wyjazd do pracy w Niemczech, w charakterze opiekunki osób starszych?
W ostatnich latach w Niemczech znacznie wzrasta zapotrzebowanie na usługi profesjonalnych opiekunek dla osób starszych. To sprawia, że coraz więcej Polek podejmuje się takiego zatrudnienia w poszukiwaniu dobrego zarobku. Należy jednak pamiętać, że wyjazd do pracy za granicę wiąże się z koniecznością dopełnienia pewnych formalności. Wyjaśniamy, co trzeba załatwić przed wyruszenie w podróż.
Aktualny dokument tożsamości
Aby pojechać do Niemiec do pracy w opiece nad osobami starszymi nie trzeba mieć paszportu – wystarczy dowód osobisty. Dokument ten jest potrzebny jednak nie tylko do odbycia podróży do miejsca zatrudnienia, ale również podpisania umowy z pracodawcą czy uzyskania ubezpieczenia. Trzeba go mieć przez cały pobyt za granicą, a co najważniejsze – powinien on by aktualny. Dlatego przed wyjazdem trzeba koniecznie sprawdzić termin ważności dowodu i w razie potrzeby odpowiednio wcześnie złożyć wniosek o wydanie nowego. Podobnie wygląda sytuacja z prawem jazdy – starsze dokumenty, które były wydawane bezterminowo należy potwierdzić w konsulacie.
Karta EKUZ
Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego to dokument uprawniający do korzystani z opieki medycznej w krajach Unii Europejskiej na zasadach, które obowiązują osoby ubezpieczone w tych krajach. Należy podkreślić, że zasady udzielania opieki medycznej różnią się między państwami, jeśli więc jakiś zabieg nie jest refundowany, posiadacz karty EKUZ musi za niego zapłacić – po powrocie do kraju może odzyskać pieniądze.
Ubezpieczenie
Wykupienie pakietu ubezpieczenia przed wyjazdem może uchronić przed konsekwencjami przykrych, nieprzewidzianych wydarzeń, takich jak nap. Kradzież lub zagubienie bagażu. Przed kupnem ubezpieczenia należy upewnić się jakie sytuacje są nim objęte.
Formalności a praca z agencji
Znacznym ułatwieniem kwestii formalnych przed wyjazdem do pracy w Niemczech jest znalezienie zatrudnienia za pośrednictwem agencji, takiej jak firma Prestige24h. Dlaczego? Ponieważ w tej sytuacji to agencja odpowiedzialna jest za dopełnienie formalności – od załatwienia opiekunce karty EKUZ i ubezpieczenia, przez zorganizowanie transportu do i z miejsca pracy, kończąc na rozliczeniu podatków. Agencje to firmy, które zatrudniają opiekunki jako swoich pracowników, a następnie na podstawie odrębnych dokumentów delegują je do pracy za granicę na rzecz zleceniodawcy. Jedyne, co musi zrobić opiekunka to odbyć rozmowę rekrutacyjną i podpisać umowę. To wygodne rozwiązanie dla osób, które poszukują pewnej, legalnej i bezpiecznej pracy w Niemczech.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana