Jakich formalności trzeba dopełnić po śmierci bliskiej osoby?

Spis treści
- Zawiadomienie ze szpitala lub od lekarza
- Powiadomienie urzędowe i złożenie dokumentów na potrzeby pochówku na cmentarzu
- Wsparcie zakładu pogrzebowego
Śmierć kogoś bliskiego to przykra okoliczność, która burzy całe życie rodzinne. Niestety nawet w tak tragicznych okolicznościach trzeba pamiętać o tym, by dopełnić wszystkich niezbędnych formalności. Jakie dokumenty wiążą się z organizacją pochówku? O co trzeba wówczas zadbać? I jakie działania należy wykonać samemu, a jakie można delegować zakładowi pogrzebowemu?
Zawiadomienie ze szpitala lub od lekarza
W pierwszej kolejności trzeba zadbać o uzyskanie zawiadomienia lekarskiego. To, od kogo dokładnie się je otrzyma, zależy od tego, w jakich okolicznościach i gdzie nastąpiła śmierć danej osoby. Jeśli na przykład ktoś zmarł po długiej chorobie, to dokument pozyskuje się:
Przeczytaj również: O czym pamiętać przy zakładaniu firmy?
- od lekarza leczącego chorego minimum 30 dni przed nastąpieniem zgonu,
- lub od lekarza wystawiającego takie zaświadczenie w jednostce medycznej (szpital, przychodnia).
Jeśli śmierć jest tragiczna, to wówczas kartę zgonu wydaje lekarz z karetki pogotowia.
Powiadomienie urzędowe i złożenie dokumentów na potrzeby pochówku na cmentarzu
Z kartą zgonu i dowodem osobistym osoby zmarłej należy udać się po akt zgonu oraz jego odpisy w urzędzie stanu cywilnego. Te dokumenty będą potrzebne do uzyskania zasiłku lub wypłaty ubezpieczenia.
Przeczytaj również: Na czym polega prowadzenie ewidencji VAT?
Następnie, wraz z kartą zgonu i aktem zgonu, trzeba udać się do zarządu cmentarza lub do kancelarii parafialnej. Wszystko zależy od tego, jaki ma być charakter uroczystości pogrzebowych (świecki lub wyznaniowy) i od tego, do kogo przynależy cmentarz.
W uzyskaniu miejsca do pochówku pomagają często profesjonaliści, na przykład Zakład Pogrzebowy Anioł z Gdyni.
Przeczytaj również: Do ilu lat wstecz można się ubiegać o zwrot podatku z Austrii?
Co ważne, zgłoszenie śmierci danej osoby i uzyskanie aktu w USC leży nie tylko w gestii najbliższej rodziny zmarłego. Takie zgłoszenie musi być dokonane przez szpital, jeśli zgon nastąpił na jego terenie. Ponadto prawo do zgłoszenia mają na przykład osoby zamieszkałe w lokalu, w którym nastąpił zgon.
Wsparcie zakładu pogrzebowego
Warto mieć na uwadze, że po uzyskaniu karty zgonu można od razu zwrócić się do zakładu pogrzebowego. Wówczas wszelkie formalności spoczywają na usługodawcy.
Do organizowania pochówku potrzebne będą jedynie takie dokumenty, jak dowód osobisty zmarłego, zaświadczenie o zatrudnieniu oraz NIP i legitymacja ZUS osoby zmarłej (a także jego/jej współmałżonka).
Specjaliści z zakładu pogrzebowego z dużym zaangażowaniem mogą odciążyć z trudów formalnych bliskich zmarłej osoby. Te, w tak tragicznych okolicznościach, nie powinny być zmartwieniem rodziny, dlatego warto skorzystać ze wsparcia.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana