Artykuł sponsorowany

Jakich formalności trzeba dopełnić po śmierci bliskiej osoby?

Jakich formalności trzeba dopełnić po śmierci bliskiej osoby?

Śmierć kogoś bliskiego to przykra okoliczność, która burzy całe życie rodzinne. Niestety nawet w tak tragicznych okolicznościach trzeba pamiętać o tym, by dopełnić wszystkich niezbędnych formalności. Jakie dokumenty wiążą się z organizacją pochówku? O co trzeba wówczas zadbać? I jakie działania należy wykonać samemu, a jakie można delegować zakładowi pogrzebowemu?

Zawiadomienie ze szpitala lub od lekarza

W pierwszej kolejności trzeba zadbać o uzyskanie zawiadomienia lekarskiego. To, od kogo dokładnie się je otrzyma, zależy od tego, w jakich okolicznościach i gdzie nastąpiła śmierć danej osoby. Jeśli na przykład ktoś zmarł po długiej chorobie, to dokument pozyskuje się:

Przeczytaj również: Jak prowadzić księgowość na samozatrudnieniu?

  • od lekarza leczącego chorego minimum 30 dni przed nastąpieniem zgonu,
  • lub od lekarza wystawiającego takie zaświadczenie w jednostce medycznej (szpital, przychodnia).

Jeśli śmierć jest tragiczna, to wówczas kartę zgonu wydaje lekarz z karetki pogotowia.

Powiadomienie urzędowe i złożenie dokumentów na potrzeby pochówku na cmentarzu

Z kartą zgonu i dowodem osobistym osoby zmarłej należy udać się po akt zgonu oraz jego odpisy w urzędzie stanu cywilnego. Te dokumenty będą potrzebne do uzyskania zasiłku lub wypłaty ubezpieczenia.

Przeczytaj również: Na czym polega prowadzenie ewidencji VAT?

Następnie, wraz z kartą zgonu i aktem zgonu, trzeba udać się do zarządu cmentarza lub do kancelarii parafialnej. Wszystko zależy od tego, jaki ma być charakter uroczystości pogrzebowych (świecki lub wyznaniowy) i od tego, do kogo przynależy cmentarz.
W uzyskaniu miejsca do pochówku pomagają często profesjonaliści, na przykład Zakład Pogrzebowy Anioł z Gdyni.

Przeczytaj również: Do ilu lat wstecz można się ubiegać o zwrot podatku z Austrii?

Co ważne, zgłoszenie śmierci danej osoby i uzyskanie aktu w USC leży nie tylko w gestii najbliższej rodziny zmarłego. Takie zgłoszenie musi być dokonane przez szpital, jeśli zgon nastąpił na jego terenie. Ponadto prawo do zgłoszenia mają na przykład osoby zamieszkałe w lokalu, w którym nastąpił zgon.

Wsparcie zakładu pogrzebowego

Warto mieć na uwadze, że po uzyskaniu karty zgonu można od razu zwrócić się do zakładu pogrzebowego. Wówczas wszelkie formalności spoczywają na usługodawcy.

Do organizowania pochówku potrzebne będą jedynie takie dokumenty, jak dowód osobisty zmarłego, zaświadczenie o zatrudnieniu oraz NIP i legitymacja ZUS osoby zmarłej (a także jego/jej współmałżonka).

Specjaliści z zakładu pogrzebowego z dużym zaangażowaniem mogą odciążyć z trudów formalnych bliskich zmarłej osoby. Te, w tak tragicznych okolicznościach, nie powinny być zmartwieniem rodziny, dlatego warto skorzystać ze wsparcia.

 

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.