Jak załatwić sprawę w urzędzie skarbowym?

Spis treści
- Kiedy potrzebna jest wizyta w urzędzie skarbowym?
- Jak załatwiać sprawy, czyli pod jaki urząd skarbowy podlegam?
- Na jakiej podstawie załatwia się sprawy w Urzędzie Skarbowym?
Chcesz załatwić akcyzę za samochód? Wybierz się do urzędu skarbowego. Jakie sprawy można w nim załatwić? Jak wygląda ściągnięcie należności? Co oznacza obowiązkowa kontrola? Na jakiej prawnej podstawie załatwia się sprawy w urzędzie skarbowym? Jakie przepisy obowiązują i do czego się odnoszą? Zastanawiasz się, pod jaki właściwie urząd skarbowy podlegasz?
Kiedy potrzebna jest wizyta w urzędzie skarbowym?
Zastanawiasz się, czy kwota jest wolna od podatku albo jak załatwić akcyzę za auto? Pomocy udzieli urzędnik skarbowy. Warto odwiedzić urząd w następujących sytuacjach:
-
Kontroli
-
Ściągnięcia należności
-
Wyjaśnienia niezgodności
W przypadku kontroli jest ona potrzebna w kilku przypadkach. Najczęściej dotyczy to strat z działalności gospodarczej, niskiej rentowności wykazywanej w branży rentownej czy wymiany handlowej z zagranicą. Dotyczy to także prowadzenia działalności tak zwanej wrażliwej. Wizyta w urzędzie będzie także potrzebna w ramach regularnego występowania o zwrot naliczonego podatku od usług i towarów, a także powiększenie własnego majątku bez pokrycia w otrzymywanych dochodach.
W sytuacji konieczności ściągania należności podatkowych urzędnik może zaproponować:
-
Umorzenie – całości bądź części zobowiązań
-
Zmniejszenie dodatkowych obciążeń – odsetek czy kosztów egzekucji
-
Rozłożenie na raty
Jak załatwiać sprawy, czyli pod jaki urząd skarbowy podlegam?
Zastanawiasz się, pod jaki urząd skarbowy podlegasz? Najprościej będzie skorzystać z popularnej wyszukiwarki urzędów skarbowych. Warto wiedzieć, że istnieją zasady, o których należy pamiętać. Zaliczają się do nich:
-
Załatwianie na bieżąco spraw – w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa poprzez udzielanie potrzebnych informacji oraz wyjaśnień o przepisach prawa związanych z postępowaniem przedmiotem
-
Zachowanie czynnego udziału obu stron – dotyczy to każdego etapu postępowania i możliwości wypowiedzenia się w kwestii dowodów oraz materiałów i żądań
-
Posługiwanie się środkami umożliwiającymi szybkie załatwienie sprawy
-
Niezbędne działania – ich celem jest odpowiednie wyjaśnienie stanu faktycznego oraz wyjaśnienie faktów oraz zasadność przesłanek, którymi w trakcie sprawy się kierowało
Zwykle sprawy załatwia się w formie pisemnej. Jednak w rzadkich przypadkach przepisy prawa dopuszczają inną formę.
Na jakiej podstawie załatwia się sprawy w Urzędzie Skarbowym?
Zarówno metoda przyjmowania, jak i załatwiania spraw uregulowana jest określonymi przepisami. Regulują je ustawy:
-
Z dnia 29 sierpnia 1007 – ordynacja podatkowa
-
Z dnia 13 października 1995 – o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników
-
Z dnia 17 czerwca 1966 – o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
-
Z dnia 10 września 1999 – kodeks karny skarbowy
-
Z dnia 17 lutego 2005 – o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
-
Z dnia 14 czerwca 1960 – Kodeks postępowania administracyjnego
Ponadto reguluje je zarządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lutego 2017 roku w zakresie prowadzenia instrukcji skarbowych czy z dnia 8 stycznia 2002 roku w kwestii organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków. Obejmuje także zarządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 lutego 2017 roku w sprawie wprowadzenia jednolitego rzeczowego wykazu akt w izbach administracji skarbowej oraz urzędach: skarbowych i celno-skarbowych. Obowiązuje poza tym regulamin organizacyjny urzędu skarbowego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana