Jak przygotować się do założenia spółki z o.o.?
Drugą, najczęściej wybieraną formą prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce po JDG jest spółka z o.o. Jest to związane przede wszystkim z ograniczoną odpowiedzialnością za długi spółki – w razie niepowodzenia spłaca się je jedynie do wysokości wniesionego wkładu. Co warto wiedzieć o spółce z o.o. i jak przygotować się do jej założenia? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.
Co warto wiedzieć o spółce z o.o.?
Choć spółka zakładana jest zazwyczaj przez dwóch lub więcej wspólników, w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością dopuszczalne jest, aby w zarządzie zasiadała tylko jedna osoba. Spółka z o.o. może być bowiem zarejestrowana jako jednoosobowa. Co więc odróżnia ją od jednoosobowej działalności gospodarczej? Ryzyko finansowe w przypadku niepowodzenia zostaje ograniczone wyłącznie do wysokości wkładu własnego. Likwidacja długu nie wiąże się z utratą majątku osobistego wspólników. Warto jednak pamiętać, że jeśli spółka stanie się niewypłacalna i konieczne będzie ogłoszenie upadłości, należy zrobić to jak najszybciej. W przeciwnym razie wierzyciele mogą rościć prawa do majątku osobistego właściciela lub właścicieli.
Co jeszcze warto wiedzieć? Minimalna kwota wkładu w przypadku rejestracji spółki z o.o. to 5000 zł. Ze względu na to, że spółka z o.o. jest spółką handlową, niezbędne jest prowadzenie pełnej księgowości. W tym przypadku przedsiębiorca nie może skorzystać z uproszczonych form ewidencji działań gospodarczych (KPiR, karty podatkowej lub ryczałtu).
Jak założyć spółkę z o.o.?
Sposoby na założenie spółki z o.o. są dwa. Tradycyjnie u notariusza lub przez internet. Drugi sposób jest tańszy, jednak wzorów umów nie można edytować do własnych potrzeb. Jednocześnie kapitał może być wniesiony wyłącznie w formie pieniężnej. W obydwu przypadkach konieczne jest podpisanie umowy spółki (w przypadku, kiedy spółka zakładana jest ze wspólnikami) lub aktu założycielskiego (jeśli jest to spółka jednoosobowa). W ciągu maksymalnie sześciu miesięcy od momentu podpisania dokumentów należy dokonać wpisu do KRS – złożenia dokumentów rejestracyjnych spółki w sądzie również można dokonać przez internet.
Należy także pamiętać o złożeniu oświadczenia o pokryciu kapitału zakładowego, zapłaceniu podatku od czynności cywilnoprawnych, uzyskaniu numerów REGON, NIP, zgłoszeniu płatnika do składek ZUS oraz wniosku o rejestrację jako podatnika VAT. Pomoc z formalnościami oferują doradcy księgowi – w Łodzi np. biuro rachunkowe ABM Consulting. Dzięki temu proces założenia spółki z o.o. jest znacznie prostszy i szybszy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana