Artykuł sponsorowany

Jak prowadzić księgowość w małej firmie?

Jak prowadzić księgowość w małej firmie?

Własna działalność gospodarcza to dla wielu doskonały sposób na niezależność finansową i spełnienie zawodowe. Jednak trzeba mieć na uwadze, że prowadzenie firmy, nawet jednoosobowej, wiąże się z szeregiem obowiązków. Jednym z nich jest prowadzenie księgowości, które wymaga wiedzy i doświadczenia. Jak więc księgować małą firmę i czy warto prowadzić księgowość samodzielnie?

 

Mała działalność a księgowość

 

Księgowanie własnej firmy jest sporym wyzwaniem. W pierwszej kolejności należy wybrać formę opodatkowania, zgodnie z którą podmiot będzie się rozliczał. Wybór najczęściej pada na książkę przychodów i rozchodów bądź ryczałt ewidencjonowany. Obie te formy są nieskomplikowane, z tą różnicą, że w ryczałcie księguje się przychody, natomiast w książce przychodów i rozchodów księguje się zarówno sprzedaż, jak i firmowe wydatki.

Przeczytaj również: Co to jest podatek ryczałtowy i dla kogo jest korzystny?

 

Trzeba również pamiętać o właściwym przechowywaniu dokumentacji, w tym m.in. zawieranych umów, dowodów księgowych w postaci faktur i rachunków. Dochodzi do tego składanie deklaracji podatkowych oraz prowadzenia ewidencji właściwych dla danej firmy. Bardzo ważna jest przy tym transparentność dokumentów oraz terminowość w składaniu zeznań podatkowych. Księgować firmę można samodzielnie bądź zlecić prowadzenie księgowości zewnętrznej firmie.

Przeczytaj również: Kluczowe aspekty zakładania działalności gospodarczej z biurem rachunkowym w Katowicach

 

Księgowanie małej firmy – samodzielnie czy z pomocą księgowego?

 

Przepisy prawa podatkowego stale ulegają zmianom. Należy więc na bieżąco sprawdzać zmiany prawne obowiązujące w obrębie danej działalności. To z kolei wymaga sporo czasu i zaangażowania, które poświęcić trzeba także na pozostałe aspekty prowadzenia działalności. Co więcej, wszelkie błędy obarczone są ryzykiem sporych kar finansowych, za które w przypadku samodzielnego księgowania, wyłączną odpowiedzialność ponosi właściciel firmy.

Przeczytaj również: Jak uniknąć typowych błędów przy prowadzeniu ksiąg handlowych w Szczecinie?

 

Doskonałym rozwiązaniem dla mikroprzedsiębiorców jest outsourcing księgowości, oferowany m.in. przez Biuro Księgowo-Podatkowe w Szczecinie. Jest to wygodna, ale i znacznie tańsza alternatywa dla zatrudnienia własnego księgowego. Biuro rachunkowe przejmuje wszystkie księgowe właściciela firmy, którego rola sprowadza się do dostarczania dokumentów do biura w terminie. Dzięki temu można mieć gwarancję, że firma jest prawidłowo księgowana i można się skupić wyłącznie na kwestiach bezpośrednio związanych z jej prowadzeniem.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dbamy o Twoją prywatność

Korzystamy z plików cookies, które zapisują się w pamięci Twojej przeglądarki.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony. Korzystamy z nich także w celach analitycznych i reklamowych, również przy współpracy z partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies przechodząc do ustawień. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.