Artykuł sponsorowany

Formy księgowości i ich charakterystyka?

Formy księgowości i ich charakterystyka?

Formy księgowości są w zasadzie dwie. Mowa o księgowości pełnej i uproszczonej, które różnią się niemal pod każdym względem. W zasadzie o sposobie rozliczania trzeba zadecydować już na etapie zakładania działalności, a ewentualna zmiana jest możliwa po zakończeniu roku podatkowego. Sprawdźmy zatem, kto powinien prowadzić księgi handlowe i którzy przedsiębiorcy mogą wybrać księgowość uproszczoną.

Formy prowadzenia księgowości uproszczonej

Mała księgowość jest wybierana nie tylko przez początkujących przedsiębiorców i jednoosobowe działalności gospodarcze – z tej formy mogą także skorzystać spółki cywilne, partnerskie i jawne, a jedynym warunkiem jest kryterium dochodowe. Przychody netto z działalności gospodarczej za poprzedni rok podatkowy nie mogą przekroczyć 2 mln euro – gdy się to stanie, to przedsiębiorca zobowiązany jest do prowadzenia ksiąg handlowych. W ramach księgowości uproszczonej do wyboru jest ryczałt ewidencjonowany i Księga Przychodów i Rozchodów.

Prowadzenie księgowości na podstawie ryczałtu polega na księgowaniu przychodów firmy, co w praktyce oznacza, że przedsiębiorca płaci podatek od przychodów bez możliwości odliczenia kosztów jego uzyskania. Prowadzenie KPiR z kolei polega na ewidencjonowaniu przychodów wraz z kosztami, a więc przedsiębiorca płaci podatek od dochodu.

Księgowość pełna

Obowiązek prowadzenia ksiąg pełnych ciąży na spółkach kapitałowych i komandytowych oraz na wszystkich przedsiębiorcach, którzy przekroczyli wspomniany wcześniej limit 2 mln euro. Księgi handlowe mogą prowadzić także pozostali przedsiębiorcy, choć nie jest to obowiązkowe, a sama procedura dość zawiła.

Prowadzeniem pełnej księgowości zajmuje się OK Service – biuro rachunkowe Warszawa Wola. Wsparcie księgowych jest niezbędne, ponieważ księgi handlowe to rozbudowane struktury, w których ewidencjonowane są wszystkie zdarzenia i operacje gospodarcze przedsiębiorstwa oraz prowadzony jest wykaz aktywów i pasywów. Księgi handlowe mają dostarczać pełnych informacji o sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, a zatem muszą być prowadzone systematycznie, a każdy wpis powinien zostać udokumentowany. W ramach pełnej księgowości przedsiębiorca zobligowany jest do przedstawiania sprawozdań finansowych.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.