Formy księgowości i ich charakterystyka?
Formy księgowości są w zasadzie dwie. Mowa o księgowości pełnej i uproszczonej, które różnią się niemal pod każdym względem. W zasadzie o sposobie rozliczania trzeba zadecydować już na etapie zakładania działalności, a ewentualna zmiana jest możliwa po zakończeniu roku podatkowego. Sprawdźmy zatem, kto powinien prowadzić księgi handlowe i którzy przedsiębiorcy mogą wybrać księgowość uproszczoną.
Formy prowadzenia księgowości uproszczonej
Mała księgowość jest wybierana nie tylko przez początkujących przedsiębiorców i jednoosobowe działalności gospodarcze – z tej formy mogą także skorzystać spółki cywilne, partnerskie i jawne, a jedynym warunkiem jest kryterium dochodowe. Przychody netto z działalności gospodarczej za poprzedni rok podatkowy nie mogą przekroczyć 2 mln euro – gdy się to stanie, to przedsiębiorca zobowiązany jest do prowadzenia ksiąg handlowych. W ramach księgowości uproszczonej do wyboru jest ryczałt ewidencjonowany i Księga Przychodów i Rozchodów.
Przeczytaj również: Jak powinna wyglądać zmiana numeracji faktur w trakcie roku obrotowego?
Prowadzenie księgowości na podstawie ryczałtu polega na księgowaniu przychodów firmy, co w praktyce oznacza, że przedsiębiorca płaci podatek od przychodów bez możliwości odliczenia kosztów jego uzyskania. Prowadzenie KPiR z kolei polega na ewidencjonowaniu przychodów wraz z kosztami, a więc przedsiębiorca płaci podatek od dochodu.
Księgowość pełna
Obowiązek prowadzenia ksiąg pełnych ciąży na spółkach kapitałowych i komandytowych oraz na wszystkich przedsiębiorcach, którzy przekroczyli wspomniany wcześniej limit 2 mln euro. Księgi handlowe mogą prowadzić także pozostali przedsiębiorcy, choć nie jest to obowiązkowe, a sama procedura dość zawiła.
Prowadzeniem pełnej księgowości zajmuje się OK Service – biuro rachunkowe Warszawa Wola. Wsparcie księgowych jest niezbędne, ponieważ księgi handlowe to rozbudowane struktury, w których ewidencjonowane są wszystkie zdarzenia i operacje gospodarcze przedsiębiorstwa oraz prowadzony jest wykaz aktywów i pasywów. Księgi handlowe mają dostarczać pełnych informacji o sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, a zatem muszą być prowadzone systematycznie, a każdy wpis powinien zostać udokumentowany. W ramach pełnej księgowości przedsiębiorca zobligowany jest do przedstawiania sprawozdań finansowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana